1.Elastyczność
Musisz być osobą elastyczną. Pracując na projektach nigdy nie wiesz co może się wydarzyć – klienci lubią zaskakiwać. Nie ma czegoś takiego jak nudny projekt – zawsze wydarzy się coś czego nie dało się przewidzieć. Musisz umieć dostosować się do zmian czy wręcz tego oczekiwać. Jesli chcesz pracować w przewidywalnym środowisku, sorry to nie jest robota dla Ciebie.
2. Komunikacja
Ważne jest żeby prowadzić efektywną komunikację. Jeśli coś się zepsuje – należy o tym mówić głośno. Każdy rozumie że coś może pójść nie tak i nie ma czego się bać. Ludzie w SAPie – w zdecydowanej większości – rozumieją jak działa projekt. Jeśli coś się zjebało to trzeba jak najszybciej o tym poinformować wszystkich zainteresowanych. Komunikacja jest bardzo ważna, bo może zapobiec wywaleniu się całego projektu. Klienci nie lubią być okłamywani czy słuchać obietnic bez pokrycia. Bądź dokładny i precyzyjny – pamiętaj że klient może zrozumieć inaczej to co mówisz. Nawet jeśli coś (dla Ciebie) wydaje się oczywiste – wspomnij o tym szczególnie na początku projektu.
3. Dostarczanie tasków na zasadzie „good enough”
Podczas pracy projektowej masz tak naprawdę 4 mierniki: budżet, czas, jakość i manpower czyli siła robocza. Masz dostarczyć akceptowalną jakość w akceptowalnym czasie w akceptowalnym budżecie i przy akceptowalnym wykorzystaniu zasobów. Co z tego że można było zrobić lepiej? Można gwoździe wbijać mikroskopem ale co z tego? Zawsze można zrobić lepiej. Projekt może trwać 10 lat i pochłonąć miliard dolarów, wtedy system będzie dopieszczony i dopracowany. Tylko co z tego? Jakie to da przełożenie na biznes? Jeśli klient akceptuje takie rozwiązanie i z grubsza spełnia swoją rolę to to jest jak najbardziej ok. To jest tylko system komputerowy do wystawiania faktur (tak mówią Pythoniarze XD), nic się nie stanie jeśli wdrożenie nie przebiegnie absolutnie idealnie. Można wydać miliardy, stracić mnóstwo czasu i użyć 10 konsultantów zamiast 3. Nie da to przełożenia na biznes, więc naucz się że nigdy nie będzie dokładnie tak jak byś sobie marzył.
4. Dbanie o swój czas
Nie trać czasu na jałowe dyskusje, opowiadanie tego co Ci się wydaje i w ogóle jak powinno być. Skup się na liczbach, danych i faktach. Zawsze zakładaj że coś może pójść nie tak. Kiedyś, na początku mojej pracy dostałem proste zadanie – pomóc pewnej Pani zaksiegować jedną fakturę. Ile to może trwać? 15 minut? Zajęło mi to dokładnie 3 dni XDD. Dlatego nie zakładaj że wszystko pójdzie jak po maśle, a jednym z najważniejszych zasobów na jaki masz wpływ jako szary konsultant to czas. Dlatego nie trać czasu na pierdoły i skup się na tym co faktycznie przynosi wartość. Lepiej się nudzić blisko go live, kiedy wszystko jest dopięte na ostatni guzik (sekret: nie będzie!), niż pod koniec crunchować jak CD Projekt przy Cyberpunku i walczyć z deadline’ami (i wypuścić chujnie :*).
5. Praca na home office
Dla wielu praca z domu jest marzeniem. Można siedzieć w gaciach, gotować zupę czy oglądać seriale w tle. Niestety dla wielu bywa także przekleństwem. Stress który odczuwasz w pracy fizycznie kojarzy Ci się z własnym mieszkaniem/ domem. Idąc do biura można zostawić pracę w biurze. Pracując z domu de facto jesteś 24/7 w pracy. Kusi czasami żeby zostawić włączonego kompa, tylko po to żeby co jakiś czas zajrzeć na maila. Lub w drugą stronę, można poczuć takie rozluźnienie, że zrobisz robote, jak tylko nastawisz pranie i obejrzysz 6 odcinków serialu. Z zewnątrz wydaje się jakby to były bzdury i problemy 1 świata. Jednak są to realne problemy. Kolejny to spędzanie 14 godzin dziennie przed ekranami. 8 godzin w pracy, a potem tylko dobije lvl w grze i obejrzę jeden odcinek. Po 2 tygodniach takiego życia będziesz wyglądał jak zombie. Dlatego ważne jest żeby wychodzić z domu i uprawiać jakiś sport na świeżym powietrzu. Dzisiaj można żyć w ogóle nie wychodząc z domu – wszystko przywiozą. To nie jest zdrowe.
6. Najważniejsze co masz to reputacja i relacje z współpracownikami
Jeśli jesteś osobą która lubi się kłócić z innymi w internecie – nie rób tego pod własnym nazwiskiem. Praca w SAP wiąże się ze współpracą z ludźmi z różnych kultur, z różnym backgroundem i z różnymi poglądami. Poglądy zostaw dla siebie – żyjemy w bańce informacyjnej i coś co może wydawać się niewinnym żartem może kogoś poważnie obrazić. Drugą stroną medalu jest to że dzisiaj wszyscy obrażają się na wszystko, więc tym bardziej trzeba się pilnować. Branża jest stosunkowo mała i nie warto zrażać do siebie ludzi. Co do relacji z kolegami – w IT ludzie bardzo często zmieniają pracę, więc jeśli masz dobre relacje z kolegami (i koleżankami) to później bardzo łatwo o zmianę pracy. Ja po kilku latach mam znajomych praktycznie we wszystkich firmach konsultingowych i gdybym chciał zmienić pracę to zrobiłbym to w 7 minut. Jeśli masz dobrą reputację to czeka Cię kariera i tego należy się trzymać.
1 komentarz do “6 nieoczywistych rzeczy których nauczyłem się pracując w konsultingu SAP”