Początkujący konsultant nie musi posiadać specjalistycznej wiedzy. Mam tu na myśli Juniora, więc osobę która nie zarabia 30k ale 5-10k. Są jednak skille must have, bez których nie ma nawet co myśleć o karierze w SAPie.
Język obcy
BEZ ZNAJOMOŚCI JĘZYKA ANGIELSKIEGO I/LUB NIEMIECKIEGO (angielski B1 must have), NIE MA OPCJI DOSTAĆ ROBOTY W SAPIE! Język to wymaganie must have. Dotyczy to zarówno pisania, mówienia jak i słuchania. Nie ma od tego odstępstwa, gdyż cała dokumentacja techniczna i wszystkie tutoriale są po angielsku lub niemiecku. Dostępne są polskie książki albo szkolenia, jednak poza wyjątkami są bezużyteczne. Ponadto bardzo często będziesz współpracował z konsultantami z Azji, a ich akcent potrafi zaskoczyć (napiszę o tym osobny post). Znajomość języka polskiego nie ma praktycznie znaczenia. Musisz znać angielski, dodatkowy język będzie atutem ale to angielski jest językiem IT.
Zaawansowana obsługa pakietu Office
W Consultingu robi się od cholery slajdów. Jeśli w liceum robiłeś prezentację na biologię to zawsze jakiś początek, ale z taką prezentacją klient wyrzuci Cię za drzwi. W dużych korpo zazwyczaj są przygotowane, wewnętrzne szablony do prezentacji co ułatwia sprawę. Natomiast musisz umieć robić szybko, dużo slajdów dobrej jakości. W mojej karierze zdarzało mi się rekrutować ludzi i znajomość Office’a to najczęściej przekłamywany punkt w CV. Poza Power Pointem konieczna jest znajomość Excela i Worda. I nie mam na myśli kolorowania tabelek, ale analizę danych, funkcje, tabele przestawne i prezentację wyników. W Wordzie musisz umieć szybko tworzyć dokumemty. Power BI? Jeszcze lepiej. Zaawansowana obsługa Office’a to konieczna umiejętność, którą łatwo nabyć choćby z tysięcy tutoriali na YT.
Umiejętności miekkię
Jako konsultant lwia część twojej pracy to tłumaczenie jak działa dane roziwązanie. To także zbieranie wymagań i przekonywanie klientów że zaproponowany produkt spełnia ich oczekiwania. Bardzo często klient chce kosmiczne rozwiązanie, które nie będzie wykorzystywane może w 10%. Do drukowania w domu nie kupisz przecież specjalistycznej maszyny do druku wielkoformatowego. Dlatego bardzo ważne jest aktywne słuchanie, umiejętność negocjacji czy perswazji oraz prezentacji. Konsultant jest także sprzedawcą, kolegą, specjalistą który wysłucha, przekona i pomoże klientowi. W końcu SAP nie drukuje pieniędzy – biznes jest gdzieś indziej – w produkcji, usługach które sprzedaje klient. Musisz być także gotowy na to że nikt u klienta nie potrzebuje twojego programu, jest to najczęściej wymysł zarządu a projekt wdrożenia odciąga ludzi od ich codziennej pracy. Często biznes nie będzie zadowolony, że w ogóle wdrożenie się odbywa. Kiedyś robili wszystko w Excelu i było lepiej. Wcześniej guzik 'drukuj’ był w tym miejscu, a teraz jest w innym. Kiedyś mieliśmy taki raport, a w tym zasranym SAPie takiego nie ma. Praca z ludźmi to ogromna częśc twojego dnia i musisz umieć się z nimi dogadać. Trzeba też zaakceptować fakt że czasami klient nie będzie chciał z Tobą pracować i to jest ok. Jest takie krindżowe powiedzenie, że możesz być najładniejszą brzoskwinią na drzewie, ale ktoś po prostu nie lubi brzoskwiń (xD). Naucz się gadać z ludźmi, kropka.
Strasznie długie wpisy, ciężka robota to blogowanie
Efektywność i organizacja pracy
Klient dużo płaci za projekt wdrożenia SAP i tam gdzie potrzeba dwóch seniorów chce zapłacić za jednego juniora. W zależności od specyfiki projektu są okresy kiedy pracy jest więcej i efektywność to klucz. Ponadto po stronie klienta biznes poza wdrożeniem musi wykonywać swoje codzienne obowiązki. Nikt nie lubi tłumaczyć kilka razy tego samego, czy siedzieć bez sensu na spotkaniu które mogłoby być mailem. Dlatego:
- Naucz się robić dobre notatki.
- Nie organizuj spotkań, które mogłyby być mailem.
- Nigdy, przenigdy (!) nie wysyłaj zaproszenia na spotkanie bez agendy!
- Nie przychodź na spotkanie nieprzygotowany!
- Trzymaj się ustalonych ram czasowych.
- Naucz się panować nad spotkaniem – dlatego agenda jest niezbędna, żeby nie zbaczać z tematu.
- Nie przychodź na spotkanie bez prezentacji czy czegoś co możesz klientowi pokazać (czasem wystarczy 2 – 3 slajdy).
- Ogarnij najlepszą formę komunikacji – czasem najlepiej jest wysłać maila a czasem zadzwonić żeby uniknąć rozpisywania się.
- Po spotkaniu zawsze wysyłaj minutki.
- Nie bój się zadawać pytań – dobre pytania to klucz do zrozumienia potrzeb klienta.
- Zapraszaj tylko niezbędne osoby i stwórz kulturę, w której mile widziane jest rozłączenie się/ wyjście ze spotkania po omówieniu swoich punktów (patrz agenda!). Nie ma sensu by księgowy siedział na spotkaniu o magazynie. W pierwszej części omówliśmy tematy księgowe? Nara! Do jutra.
Ciekawość i ciągłe dokształcanie
Musisz mieć pozytywne nastawienie i umiejętność zorganizowania sobie czasu, kiedy nie ma nic do roboty. SAP jest ogromnym środowiskiem i nigdy nie będziesz wiedzieć wszystkiego. Jako Junior musisz mieć pozytywne nastawienie, zapał i chęć do pracy. Tym łatwiej będzie znaleźć mentora czy osobę która weźmie pod skrzydło i pomoże na początku. Konsultant SAP to trochę (zachowując proporcję) jak lekarz – uczy się cały czas. Ludzie z zapałem, pozytywnym nastawieniem i pasją mają po prostu lepiej. Znajdź coś co Cię motywuje, uśmiechnij się i do roboty!
Otwartość na świat
Praca w SAP to praca w międzynarodowym otoczeniu. Jeśli należysz do grupy fanatyków, którzy wyznają wartości anty – cokolwiek, nie lubisz pracować w różnorodnym środowisku, czy z kobietami to wypierdalaj z tego bloga SAP nie jest miejscem dla ciebie (celowo z małej, tfu). My w Sapie lubimy ludzi.
1 komentarz do “Jakie kompetencje musi mieć Konsultant SAP?”