Po co w ogóle zawracać sobie gitarę metodyką projektową?
Jak wszyscy wiemy są różne metody zarządzania. Jedna nadaje się w wojsku, inna w zespołach kreatywnych a jeszcze kolejna w zespole księgowych. Należy dobierać narzędzie do pracy którą mamy zamiar wykonać. Wdrożenie ERP jest tak naprawdę połączeniem rzeczy znanych i dobrze spisanych (co może być wyjątkowego w twojej księgowości?) i nowych (księgowa chce mieć taki a taki raport, a standard SAP nie wziął pod uwagę gustu Pani Krysi – księgowej). Dlatego klasyczne podejście typu Waterfall czy Agile (więcej tu) nie zawsze się sprawdzi. Na przeciw tym oczekiwaniom wychodzi (cały na biało) SAP i dostarcza swoją metodykę wdrożenia SAPa.
Fazy Projektu SAP wg Activate
SAP podzielił wdrożenie na kilka następujących po sobie faz. Fazy następują po sobie tak jak w Waterfallu, ale praca w ramach danej fazy może odbywać się w iteracjach (tak jak w Agile). Fazy to:
- Odkrywanie (Discover):
- Klient zapoznaje się z systemem, aby podjąć świadomą decyzję.
- Przygotowanie do projektu, ustalenie misji i głównych celów.
- Określenie strategii realizacji i opracowanie wstępnego planu projektu.
- Przygotowanie (Prepare):
- Tworzenie zaplecza organizacyjnego projektu.
- Ustalanie struktury zespołu i zakresu obowiązków.
- Opracowanie strategii realizacji i wstępnego planu projektu.
- Badanie (Explore):
- Weryfikacja, czy wymagania klienta pokrywają się z najlepszymi praktykami SAP (analiza Fit Gap – link).
- Identyfikacja i projektowanie zmian funkcjonalnych.
- Opracowanie Backlogu z priorytetami wymagań biznesowych.
- Realizacja (Realize):
- Dostarczenie podstawowego systemu zgodnego z wymaganiami.
- Wykorzystanie podejścia Agile, dzieląc fazę na iteracje.
- Aktywne uczestnictwo klienta w odbiorze iteracyjnych rezultatów projektu.
- Wdrożenie (Deploy):
- Rozpoczęcie eksploatacji systemu.
- Początek wsparcia operacyjnego.
- Przejście przedsiębiorstwa do korzystania z wdrożonego rozwiązania.
- Działanie (Run):
- Utrzymanie i rozwój środowiska produkcyjnego.
- Wykorzystanie wypracowanych procedur i standardów utrzymania.
- Kontynuacja wsparcia operacyjnego i rozwoju systemu.
SAP Best Practices
Wraz z publikacją Activate SAP przygotował dla nas genialne narzędzie – SAP Best Practices. Jest to zbiór najlepszych praktyk dla danego procesu – na przykład zakupu materiałów. Każdy Best Practice zawiera:
- Schemat blokowy procesu
- Scenariusz testowy – z apkami Fiori używanymi w danym procesie
- Kolejne procesy (po zamówieniu jest przyjęcie, po fakturze jest płatność itp.)
Best Practice opiszę w osobnym poście i podlinkuję tutaj jak już powstanie. Jest to jedno z lepszych źródeł wiedzy o SAPie.
Podsumowanie
Wiesz już czym jest Activate w SAPie i dlaczego SAP ją opracował. Jak zawsze zachęcam do zgłębienia tematu samemu i prostowania ewentualnych kłamstw w komentarzach. Moim celem nie jest dokładne opisanie tematów a jedynie wskazanie drogi. Praca Junior Konsultanta tak właśnie będzie wyglądać, niewiele dostaniesz na tacy a raczej zostaniesz kopnięty we właściwą stronę i zachęcony do dalszych poszukiwań. Jeśli taka forma współpracy Ci nie odpowiada, to niestety to nie jest raczej praca dla Ciebie.